L’avaluació de “Protegim les escoles” mostra beneficis per la comunitat educativa

L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha avaluat l’impacte de la transformació dels entorns escolars en el marc del projecte “Protegim les escoles”. La intervenció, impulsada des de l’Ajuntament de Barcelona, té l’objectiu de millorar els entorns escolars i pacificar-los perquè siguin més segurs i saludables. Els resultats de l’estudi mostren beneficis per la comunitat educativa, incloent els infants i les seves famílies, que en general valora positivament la intervenció.
Així doncs, per avaluar l’efecte de la intervenció, l’ASPB ha dut a terme un estudi quasi-experimental, amb grup de comparació, en què s’han recollit dades abans i després de la intervenció. La mesura s’ha avaluat en termes d’ús, temps d’estada, interacció social, joc espontani, percepció de seguretat viària i benestar de la comunitat educativa. Els principals resultats es mostren, de manera divulgativa, en aquest informe que inclou també propostes de millora.
Resultats principals
Entre les conclusions, destaca que s’ha incrementat el temps d’estada i el nombre de persones que es queden a l’entorn escolar, que ha millorat la percepció de seguretat viària i que hi ha hagut un impacte positiu en el benestar de la comunitat educativa. Tanmateix, en aquelles escoles on s’han fet pacificacions o intervencions més destacades, s’observa un augment del joc espontani. Respecte a la percepció de soroll i de contaminació ambiental, no s’observen canvis. Cal destacar també que, per totes les variable estudiades, els efectes positius observats eren més grans en aquelles escoles amb pacificacions o intervencions més destacades. Per últim, cal afegir que la satisfacció general amb la intervenció tant per part dels infants com de les famílies és bona (7 sobre 10).
El programa “Protegim les escoles” es va iniciar l’any 2020 amb actuacions en 26 entorns de diferents centres educatius i es calcula que fins el 2023 haurà implicat la transformació de més de 200 entorns escolars de la ciutat.