Publicat l’informe de l’avaluació del programa Transformem els patis

L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha avaluat l’impacte de la transformació dels patis de 7 escoles d’educació primària de Barcelona. Els centres van participar en el programa “Transformem dels patis” durant el curs 2021-2022. El programa pretén millorar l’espai d’esbarjo i de joc perquè esdevingui més naturalitzat, fomentar les dinàmiques i relacions igualitàries que es produeixen en aquest entorn a partir de la diversificació del joc, i promoure els usos comunitaris com a equipament de barri.
S’ha dut a terme un estudi d’avaluació no experimental pre-post amb mètodes mixtos, en el que s’han recollit dades abans i després de la transformació, combinant tècniques qualitatives i quantitatives per avaluar, amb perspectiva de gènere, els efectes del programa “Transformem els patis” en termes d’ús del pati i del benestar de la comunitat educativa. Els principals resultats de l’estudi es mostren, de manera divulgativa, en aquest informe.
Entre les conclusions principals, destaca que les transformacions han permès més diversificació del joc i una disminució de l’hegemonia del futbol per part dels nens. Les transformacions han generat patis més inclusius que permeten donar cabuda a altres activitats i reconèixer-les com una opció més. En aquesta línia, s’ha guanyat qualitat d’espais que permeten repòs i altra mena d’activitats. Així mateix, s’ha produït una reapropiació de l’espai no perifèric per part de grups de nenes i mixtos, afavorint una major equitat en la distribució dels espais del pati. Per altra banda, hi ha hagut un impacte positiu en el benestar de l’alumnat. En general, tant l’alumnat com el professorat valoren positivament les transformacions que s’han dut a terme als patis de les escoles.